rianvandedonk.reismee.nl

Eerste indrukken

Ondertussen is het al dag 3. Vandaag heb ik mijn internetbundel kunnen kopen dus kan ik eindelijk wat schrijven. Alleen mijn dagen zijn erg snel voorbij dus het is lastig om te schrijven. Vandaag was bijvoorbeeld mijn 1e werkdag. Ik vertrok vanochtend om half 8 en was om 6 uur thuis. Dan snel douchen en heb ik even tijd voor mijn laptop. Om 8 uur eten en om 9 uur/ half 10 gaat iedereen hier naar bed. Ondertussen wil je skypen en de mensen van de kliniek vinden het erg interessant dat ik met kinderen met autisme werk. Ze hebben hier niet veel informatie dus ze willen van alles van me weten. Er is zelf een groep met mensen die zich daar nu op gaan richten en de vraag was of ik daar 1 keer in de week bij wil aansluiten! Maar goed ik zal even bij het begin beginnen :p
Van mijn beste vriendinnen heb ik een fotoboek gekregen met daarin ruimte om te schrijven. Hierin heb ik al vele kantjes volgeschreven, maar ik zal hier de grote lijnen neerzetten, maar ik heb al veel gezien dus dat is lastig.
Mijn vliegreis is goed gegaan. Ik vloog met Kenia Airlines en dat was prima. Eten en drinken was daarbij inbegrepen. We kregen een menu en daarop stond ‘diner' en ‘breakfast' maar omdat ik om 9 uur vloog dacht ik dat het een standaardmenu was. Om half 11 kwamen ze langs met diner. Verder heb ik filmpjes gekeken op mijn tv en geslapen. Omdat het in Kenia een uur later was begonnen ze om 4 uur Nederlandse tijd al met het ontbijt! Daar was het 5 uur en 1.5 uur later zouden we landen. Ik heb mijn ontbijt maar in mijn tas gedaan, want als een echte Nederlander houd ik van gratis ;)
Toen kwam het punt waar ik erg tegen op zag, het overstappen in Narobi. Het vliegveld vond ik erg verwarrend, wist ook niet zo goed welke kant ik op moest. Er waren wel af en toe bordjes. Gelukkig is het helemaal gelukt. Ik kreeg wel op mijn kop want ik stond in de rij om een visum te kopen, terwijl ik er al 1 had. Wist niet zo goed welke rij ik moest hebben en de medewerker die hielp was de hele tijd bezig. Dus ik dacht ik hoor van zelf wel als ik in een andere rij moet staan. Ik stond in de verkeerde rij maar mocht toch doorlopen na een preek. Daar stond een medewerker die me heeft geholpen. Er kwam al een mannetje aanrennen om mij te helpen. In Nederland had ik al gelezen dat ze er geld voor vragen dus met een simpel het lukt me wel ging hij weg maar vertelde me nog vriendelijk de boardingtijd naar Mombasa. Ik kon meteen inchecken en in het vliegtuig stappen, waarna ik binnen een uur in Mombasa was. Daar werd ik opgehaald door Peter en zat er een andere vrijwilligster die ook net was geland. Met haar heb ik in de taxi wat gekletst en hebben we afgesproken om sowieso samen een safari te doen. Zij zit in het dooing good huis dus zou kijken of daar mensen zouden gaan.
Toen kwam ik aan bij mijn gastgezin. Deze bestaat uit Cate haar 3 kinderen, Eddy, Nicole, Chantal en de Nanny Salome. De twee meiden kunnen nog geen Engels, maar vinden het leuk om om mij heen te springen en te spelen. De nanny kan ook geen Engels dus het zijn Cate en Eddy waar ik mee praat. Van Eddy krijg ik tot nu toe elke dag bloemen, vandaag een witte roos die hij van de kerk heeft gekregen.
Mijn kamer is niet erg groot en de achterburen zijn erg luidruchtig. Maar ik heb oordoppen en een slaapmasker bij mij, want het gordijn laat al het licht door. Ik ben dan ook voornamelijk in de huiskamer bij mijn gastgezin. De tv staat de hele dag aan dus er is altijd wel wat te beleven.
Cate heeft me al een paar keer meegenomen naar de stad en ik heb een city tour gehad van de broer van Peter. Je moet in een matatu ( busje) daarnaar toe. Er rijden er duizenden en ze roepen allemaal hun afkorting van waar ze naar toe gaan. Ik versta er helemaal niks van, maar Cate wel en zij reist met mij mee naar APDK dus ik doe gewoon wat zij zegt. In mijn eentje zou ik gek worden! Als je wilt uitstappen klop je tegen het ijzer aan de binnenkant aan. (Ik weet ook nooit wanneer we moeten uistappen, want alles lijkt op elkaar! ) Cate zegt dat ik het wel ga leren, dus daar wacht ik nu maar op.
De stad zelf is niet zoals ik gewend ben. Ze verkopen alles op straat en het ziet er vervallen uit. De supermarkt is wel gewoon in een winkel en dat is wel zoals ik hem ken van vakanties. Ik heb de logica ook nog niet gevonden van de stad. Maar je kunt geloof wel in een cirkel lopen, maar meestal lopen we overal binnendoor. Tot nu toe vind ik de stad dus ook maar niks, omdat ik er niks van snap en er ook niks te zoeken heb. Je kunt er niet echt winkelen, dus dan ga je er alleen heen voor boodschappen en die doet Cate. Ik ga wel mee als zij naar de stad gaat, maar is allemaal wat onwennig. Net als het eten, daar moet ik ook aan wennen.
Ze eten hier 's ochtends een gebakken ei en brood. 's Middags eten ze warm en 's avonds ook. De eerste twee dagen heb ik niet veel gegeten, omdat ik moest wennen aan de kruiden en zo vaak warm eten. Ik verlang op dit moment ook erg naar een boterham meet kaas! Ze hebben hier naast het ei ook brood en pindakaas bij het ontbijt. Maar ik denk dat dit naar 28 dagen ook mijn keel uit komt.

Vandaag was mijn eerste dag bij APDK. Ik vond het echt heel leuk! De kinderen worden in de ochtend onderverdeeld in 2 therapie groepen. Vandaag was ik bij de groep voor de extra zorgkinderen. Hun hebben allemaal een hersenafwijking, waardoor ze achterlopen in hun ontwikkeling. Hun spieren zijn slap en de meeste kinderen lagen eerst alleen maar. Nu worden ze geleerd om te staan en lopen. De medewerkers vinden het erg interessant dat ik met kinderen met autisme werk. Ze hebben hier nog niet veel kennis van, dus ze willen graag dat ik ze hier iets over leer of boeken laat lezen. Dit is dus een leuke uitdaging voor me! Na de therapie is het theetijd. Alle kinderen helpen elkaar naar de eetzaal. Sommige kinderen hebben krukken, andere zitten in een rolstoel of hebben een looprek. Het is zo leuk om te zien dat ze elkaar allemaal helpen. Na de thee is het tijd voor school. Ik heb in de klas geholpen met de jongere kinderen. Ik heb zelfs even juf gespeeld door ze het alfabet te laten opzeggen, de dagen van de maand, vormen en kleuren in het Engels. Hierna heeft de juf ze nog het alfabet laten opzeggen in het Engels. Ook zeiden ze woorden die met die letter begonnen en daarna het woord in Swahili. Daarna mochten de kinderen kleuren. De aandacht van de kinderen was vaak weg. Een aantal vielen in slaap of waren gewoon aan het rond kijken. Ik geloof niet dat ze er veel van snappen, maar goed dat is volgens mij ook niet helemaal de insteek. Tijdens de les ben ik verschillende kinderen gaan zitten. De zorgkinderen die wat lager van niveau waren hebben vooral mijn aandacht gekregen. Hierna was het lunchtijd die 1.5 uur duurt. Ik heb een half uur met de juf gekletst en ben toen met Cate gaan lunchen. Hierna kon ik even op de computer en om 2 uur was er weer therapie. De 2 artsen waren bezig om een aantal kinderen te laten lopen. Ik let dan op de andere kinderen die staan of nog op grote matten zitten. Ik speel wat met ze, maar maak vooral veel geluiden en zing liedjes omdat ze daar op reageren. Ze zijn vergelijkbaar met babyniveau, maar ik vind het voor nu echt heel leuk om te doen!
Morgen ga ik waarschijnlijk al met het groepje mee dat wat wil weten over autisme. Mijn Engels is niet zo goed als die van de meeste Kenianen dus ben benieuwd! Ik ga het proberen en we zien wel.
Dit was even de rode draad van mijn dag. Een werkdag gaat snel voorbij, dus heb weinig tijd om te typen, dus wordt het steeds veel in een keer denk ik.

liefs

Reacties

Reacties

gonny

super mooi geschreven Rian, ik weet nu een klein beetje hoe je dag is, en met wat voor kinderen je bezig bent.

heerlijk te lezen dat je het fijn vind
werkse voor morgen , en horen je wel weer
Liefs gonny

Janneke

Hoii
Super leuk verhaal! Heel spannend, allemaal in je eentje. Fijn dat Cate er is die je wegwijs kan maken. En ook super leuk dat je expert op autisme gebied bent haha :)

Volgens mij kon je in ieder geval de dagen wel door.
xxx

Nathalie

heee rianneke!!

wat een hoop indrukken in een paar dagen al he.
zo dat overstappen is ook niet fijn dan als dat zo onduidelijk is.
De doelgroep klinkt erg leuk en uitdagend!
Wat fijn dat je samen met cate kan reizen want het lijkt me toch wel heel onduidelijk met het vervoer hoor ;).
werkze!!
xx Nathalie

Lian

Hey Rian,

Wat fijn dat je werk zo goed bevalt en dat het gezin waar je verblijft je zo goed opvangt.
Volgens mij lust jij straks alles wat eten betreft wanneer je weer terug ben ;).

Ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal.

Groetjes Lian

Bianca Ilmer

Hey Rianne,

Wat fijn om te horen dat het allemaal toch goed is gegaan. Erg leuk om je verhaal te lezen en wat een uitdaging zeg! Heel veel succes en plezier daar en tot je volgende verhaal.

Groetjes Bianca

Jolanda

Hey meid,

Jeetje, in die paar dagen heb je toch al heel wat avonturen gehad :P De vliegreis, de stad, je werkdag!
Leuk dat het je zo bevalt!
Dat eten wen je wel aan hoor ;)
Ik ben benieuwd naar je volgende verhalen!

Heel veel succes en plezier!

Liefs,
Jolanda

Marion

Hey Rian!

Wat een leuk verhaal weer!
En wat leuk dat je jezelf met zoveel dingen kunt bezighouden en zoals Nathalie zei daar 'expert' kunt zijn in autisme. Gelijk een nieuwe uitdaging!
De vliegreis was zo te lezen ook een avontuur haha
Wat leuk dat je ook al zoveel contacten hebt met mensen en zelfs al een safari gepland!

Veel plezier nog met alles!

X

Jan R.

Hey Rian,

Leuk om te lezen hoe het allemaal gaat. Het is een hele wereldreis om er te komen maar dat is je gelukt. Geniet ervan en ik blijf je volgen. ( nog geen beren tegen gekomen ? )

groetjes
Jan

toon hellings

hoi rian
heel mooi wat je daar doet
super
je ben goed bezig
we denken aan je
gr toon xxxxxxxxxxx

margo

heey rian
vind het leuk om je verhaal te lezen maar vond het nog leuker dat ik je net heb gehoord op skype je klonk zo positief en je eerste overwinging heb je gewonnen met het oversteken van het vliegtuig na het andere vliegtuig het is je goed gelukt dikke kus xxx mama

Leon

hey lieverd
wat super om te lezen je verhaal met wat je al hebt gezien en gedaan,,, en nog veel mooier dat je aan autisme daar gaat mee werken ook,, dat ligt uiteraard in jou straatje en kun je genoeg kennis overbrengen ook,,,
maar ben iig blij dat het je goed gaat en je klonk in je stem helderder en positiever als je al was,,, meis ik ben super trots op je geniet met alles wat je daar gaat doen in het verre Kenia,,, liefs XXX van vadders hahaha

Twan

he zus leuk verhaal en fijn dat je het na je zin hebt. en van je broodje met kaas ja dat wordt ff wennen. maar als je thuis komt krijg je lekker friet en natuurlijk broodjes met echte hollandse beleg :P in iedergeval hoop dat je leuke dagen hebt daar nog xxx je broertje

martijn

Hoi schat,

Van de ene kant wel handig dat het eten daar wat minder is ik moet mijn kookkunsten ook nog onder de knie krijgen dus dan valt het eten minder tegen als we dadelijk samen wonen.

Ik ben blij dat het goed gaat en je diploma is net binnen of je gaat al aan de slag als een echte prof met het ondersteunen van doktoren. Als je Afrikaanse doktoren wegwijs kan maken krijgen we zeer zeker voorbeeldige kinderen haha wat een geluk heb ik toch met je..

Met ons huis gaat het ook heel goed vandaag is er weer een hele vrachtwagen container afgevoerd dus als je terug komt ken je het niet meer terug, maar goed dat we samen overlegt hebben hoe we het willen hebben.

Maak er een fijne ervaring van ik en vele andere zijn trots op je xxx

martijn

Ik was pas op de helft van mijn berichtje toen mijn gsm hem verzond dus hier de andere helft...

Ik was blij dat ik je op Skype kon spreken de vr za zo ma en di zijn al bijna voorbij dus die dagen hoeven we elkaar al niet meer te missen.

Ik vind het heel goed van je dat de heenreis gelukt is zeker in het verre buitenland zijn vele dingen slechter en anders geregeld ik hoop dat het helemaal is wat we samen op de doping good avond gehoord hebben. Nu zie je pas hoe rijk een doorsnee Nederlander is..

Leuk om te horen dat je de kinderen bezig kan houden, nou ik ga maar snel stoppen met schrijven anders zijn mijn verhalen nog langer dan die van jou!

Een voordeel heb je gaan heeft de friet op Schiphol getest en goedgekeurt dus als je terug komt kun je lekkere vertrouwde friet halen ipv rijst met vis haha

Xxx martijn

Ad en marijke

Hoi Rian, wat fijn om te horen dat het zo goed gaat en dat je zoveel voor die kinderen kunt doen.Geniet ervan en we vinden het erg leuk om je zo te volgen.

diana

Hey lieve Rian. wat een belevenis ben je nu aan het ondergaan,wat een wereld reis heb je al gemaakt, en dan niet te vergeten wat je nog allemaal mee gaat maken, Ik ben super trots op jou, je hebt je diploma, een mooie baan en er komt nog veel meer. Ik wens je heel veel plezier, geniet van alles om je heen, het vormt je alleen nog maar meer, ga ervoor heel veel liefs en groetjes, en we blijven je volgen doeiiiiii xx

marjolein

hoi Nichtje,
Wat super om je avontuur zo te lezen, een hele ervaring!!
Geniet van alles en veel plezier!

liefs van ons uit Heel

harrie van de ven

dit is nou echt gaaf vn je dit is echt stoer hou dit vol

natascha

Hoi Rian,
Zo te horen gaan je eerste dagen in Afrika goed:)
Ik vind het leuk om je verhalen te lezen.
Goed van je dat je kon overstappen in het vliegtuig.
Dat van dat kaas heb ik ook, ik ben pas een paar dagen weg en mis de nederlandse kaas ook.
Ik hoop dat je verder nog heel veel plezier hebt daar en dat je een leuke ervaring erbij hebt!

Liefs

Hanny en Aad

Wat een mooi verhaal. je ziet het helemaal voor je. Het lijkt volgens mij ook wel een beetje op Suriname. Ik ben benieuwd hoe je de safari vindt. Is spektaculair. Geniet maar.

Brigit

Hallo lief nichie,

Wat n supergaaf verhaal!! En ik wist wel dat je die dingen allemaal alleen kan ;) En geloof me de stad en de manier van hun dagelijkse handelingen went heel snel (had ik ook in Vietnam)

Heel fijn dat het tot nu toe allemaal meevalt en je het naar je zin hebt :)

Geniet van jouw avontuur!

kus en knuffel

Lieke

Leuk, veel plezier en met name erg genieten

Femke

Heee Rian,

Ja ik heb de link van je lieve broertje gekregen:P, vind het wel super gaaf wat je doet en echt knap hoor helemaal alleen daar heen! En je uitspraak dat Nederlanders van gratis houden hihihi...Je moet maar tegen Twan zeggen dat ie niet met frietjes op schiphol staat maar met een broodje kaas:D
Veel plezier nog en geniet ervan!
Groetjes, Femke ( oud - klasgenoot en een vriendin van je Broertje)

silvia en jos

hoi rian ik heb net pas je verhaal gelezen
moest er ook om lachen hoe sommige dingen daar eraan toe gaan. ik heb er maar 1 woord voor eigenlijk een zin. vind het SUPER wat je doet
x silvia

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!