rianvandedonk.reismee.nl

Laatste verslag

Ik zit nu op het vliegveld van Mombasa en moet wachten tot ik kan gaan boarden, wat nog bijna 2 uur duurt. Ik mocht mijn laptop niet in mijn koffer laten, maar moest hem in mijn handbagage doen waar hij maar net in paste. Wat nu dus mijn geluk is, omdat ik mooi mijn laatste verhaal kan typen. Ik ben nu met een broodje ‘kaas' aan het nadenken over mijn tijd hier. Het afscheid viel me erg zwaar. Zeker van Kate die me de afgelopen weken zoveel heeft ondersteund. Voor de grap noemen we haar altijd mijn Keniaanse moeder, maar dat was ze wel echt. Door haar heb ik me op mijn gemak gevoelt en een vriend gehad waar ik met mijn verhalen terecht kon. Ook mijn onvergetelijke verjaardag droeg er aan bij dat ik realiseerde hoe leuk mijn gastgezin is! (Bij de foto's heb ik uitleg gezet over wat ze me allemaal aan hebben gedaan). Het was vanaf dag 1 een thuis waar ik me kon terug trekken maar ook gezellig bij kon voegen.
Afscheid nemen van de kindjes en medewerkers was ook niet leuk. De medewerkers wisten precies hoe ze een mooi afscheidswoordje moesten geven. Maar voor hen misschien wel een gewoonte geworden. Vrijwilligers komen en gaan bij APDK, wat ook niet altijd goed voor de kinderen is. Gelukkig is er bij APDK een logboek waar ik uitgebreid in heb geschreven waar ik mee bezig was en waarvan ik hoop dat andere vrijwilligers dit zullen oppakken. Op dit moment zijn Magda, Roxanne en Louise er nog waardoor ik weet dat de kinderen het de aankomende twee weken nog erg goed zullen hebben. De mobile clinic heeft er wel voor gezorgd dat ik APDK in een ander perspectief ben gaan zien. De meeste kinderen komen van lemen hutjes op het platteland, waar ze of moesten werken of zich zelf moesten vermaken na school. Hierdoor is APDK misschien wel een betere plek om kind te zijn. Als muzungu ( blanke) weet je hoe het nog beter kan, waardoor je dat steeds als eindresultaat in je hoofd hebt. Als afscheid heb ik alle kinderen een lolly gegeven en de kinderen die op bed liggen twee, zodat ze wat extra's hebben. Ik heb vandaag veel gefilmd, maar de ochtend ging te snel! Ik had nog meer willen filmen en doen. Maar helaas had ik de tijd niet, want mijn koffer moest ook nog ingepakt worden.
Mijn eerste week bestond uit indrukken opdoen en je verwonderen. Mijn tweede week bestond uit frustratie en ziek zijn. Zoals misschien ook wel uit mijn blogs te lezen valt. De zorg was zo anders en de organisatie kan veel beter in mijn ogen, maar ja dat kun je dus niet in die paar weken veranderen.
Vanaf mijn derde week vloog het voorbij. Je moet het een plekje geven en proberen als vrijwilliger alles voor de kinderen uit te halen wat er in zit. Ieder doet dit toch op zijn eigen manier, wat niet uit maakt want de kinderen vinden alles geweldig.
Ik heb een mooie tijd hier gehad met erg veel indrukken. Je gaat hierdoor meer waarderen wat je hebt. Ik was er te kort om echt iets te ontwikkelen of te verbeteren voor de kinderen, wat ik vanuit mijn opleiding wel gewend ben. Hierdoor kijk ik er alleen maar naar uit om aan de slag te gaan in het werkveld. Voor mij als persoon is dit een goede leerweg geweest. Je vind hier je eigen kracht en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik echt wel meer kan dan dat ik denk. Het verschuilen achter anderen heb ik niet meer nodig en ik hoop dit dan ook vast te houden in Nederland. Hier moest ik wel uit mijn comfort zone komen en dat ging eigenlijk best makkelijk. Ik ben toch geen ‘beren tegen gekomen' die ik niet aankon met mijn Hollandse mond ;) Ik ben in mijn ogen ook echt mijzelf geweest en dat ging prima. Dank je wel voor alle leuke berichtjes op mijn blogs en foto's. Dat was altijd leuk om te lezen. Het maakte ook dat je je minder ver weg voelde!

Liefs Rian

Reacties

Reacties

Leon

hey lieve prinses

je hebt idd heel veel gezien en opgedaan daar
wat je tenslotte alleen maar veel sterker maakt als persoon.
ik hoop dat je nog eens terug gaat met de tijd misschien wel met ons samen of al eerder maar goed puur om de kinderen dat te geven wat ze daar te kort komen of iig in jou ogen beter kan.
nu ben ik vooral alleen maar blij dat je weer terug bent en dat ik/ wij je prachtige verhalen kunnen horen..
ik ben iig super trots op je dat je dit hebt gedaan geheel alleen, liefs xx je papsie

Rian

super te lezen meisje, dat je het naar je zin heb gehad,
en dat je veel dingen wilde veranderen voor de kinderen, maar daar was het te kort voor natuurlijk.

maar je hebt veel geleerd, en over jezelf helemaal,
je ziet dat je meer kan als dat je denkt, alleen jezelf blijven, daar kom je verder mee hoor

een goeie thuiskomst, en geniet van je familie om je heen
je kan er weer tegenaan hier in nederland, blijf Rian
Liefs gonny

Henriette en Frans.

Beste Rian,

Fijn dat je weer thuis bent.

En dat je veel geleerd hebt en geniet nu maar de dingen die voor de toekomst zijn en je werk.

Heel veel groeten van Henriette en Frans.

Tonneke

hallo lieve Rian, welkom thuis, bedankt voor je mooie verhalen, heb er echt van genoten, je hebt het goed gedaan, en kan met tevredenheid terug kijken, je hebt heel wat mee gemaakt, en veel geleerd gossie meis petje af hoor, je bent geweldig, geniet er nog maar van, je hebt het verdiend, veel liefs van Tonneke...xx

Bianca

Lieve Rian,welkom thuis, echt geweldig om steeds je verhalen te lezen en wat een ervaring heb je opgedaan.
Je kan met heel veel plezier terug kijken op deze tijd. Heel veel succes met je nieuwe baan hier in Nederland en geniet er lekker van om weer hier te zijn.

Heel veel liefs Bianca, Bernd & Levi

Jeanne en Leo

Rian, heel hartelijk bedankt, dat we mee mochten reizen met jou door Kenia middels jouw mooie, leuke en interessante verhalen en natuurlijk je foto's, waar je goed op stond en wij goed konden zien dat genoot.
Nog proficiat met je verjaardag.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!