rianvandedonk.reismee.nl

Halverwege


Wauw ik ben op dit moment gewoon al halverwege mijn vrijwilligerswerk! Als ik tel in weekenden ben ik zelfs nog verder. Ik heb vier weekenden hier waarvan dit mijn derde al is! Ook wel jammer want de weekenden zijn de momenten waarop ik westers kan eten :P Maar vooral ook kan bijkomen want de dagen zijn lang en indrukwekkend.
Mijn eerste week bestond uit therapie met de special kids van 9 tot 10, helpen met theetijd, 10.30 tot 12.00 helpen bij de junior klas ( alle kinderen van basisschool leeftijd), theedrinken met de juf tot 12.30 om dan met kate pauze te houden tot 14.00 uur. Hierna therapie met de special kids of school als de arts uitliep met de out patiënten ( van buiten de kliniek), helpen met theetijd en dan naar de kleine kinderen van 15.30 tot 16.30 om daarna de kinderen naar de eetzaal te helpen voor avondeten.
Mijn tweede week ben ik in plaats van bij de special kids naar de fysioruimte gegaan voor therapietijd. Dit ook omdat Melissa en Louise ook gestart waren op APDK. We moesten de ruimtes wat verdelen. Doordat we met meer waren voelde ik me ook minder verantwoordelijk, want ik merkte in de eerste week al dat er overal hulp nodig was maar we met te weinig man waren. Er waren wel Spaanse meiden maar die zag ik maar af en toe. Bij de fysio zitten ruim 30 tot 40 kinderen. In totaal heeft APDK op dit moment rond de 50 kinderen. Er zijn ook een aantal kinderen die op bed liggen omdat ze net zijn geopereerd en de kleine kinderen die nog geen loopgips hebben dus alleen in de bedjes kunnen blijven.
Bij de fysio was het ook helpen met de spalken aan doen bij een paar kinderen en twee kinderen aanmoedigen om te lopen via de bar. Een kind zag ik nooit lopen maar Melissa ging er voor staan en aanmoedigen en de jongen liep gewoon drie keer op en neer! Zo zie je maar wat aanmoediging kan doen. Verder moeten de kinderen een heel uur lang dezelfde oefening doen. Een van de kinderen wordt aangesteld als de commandant zullen we maar zeggen. Deze zegt dingen als rechterbeen omhoog, wat naar beneden en rust! Dit vinden ze leuk en het klinkt zelfs als een soort liedje!
Maandag heb ik in plaats van in de ochtend op school te helpen meegeholpen in de gipskamer zoals op een foto te zien is bij het kopje APDK. De out patients hadden bezoekuur. Een meisje van 3 kreeg gips omdat ze hele erge o benen had. Op de foto zie je me een meisje vast houden, omdat ze heel bang was voor de zaag. Ze zagen een stukje gips weg en dan zetten ze haar voet een stukje rechter en gipsen het weer in. Beetje bij beetje proberen ze zo de voeten recht te zetten omdat die vaak naar binnen staan. Die dag kreeg ik van de juf te horen dat ze een week vrij had omdat ze op zoek moest naar een nieuwe nanny. Zij werkt fulltime dus heeft er een nodig voor de kinderen. Maar ze had Josef ( een puber) instructies geven hoe hij mij kon assisteren.. Uhm hoezo assisteren dacht ik. Ik ben meteen naar Kate gegaan, want dat leek me niet helemaal de bedoeling. De juf van de middelbare school klas had ook nog 2 dagen vrij! Dinsdag was er geen vervanging maar Kate regelde dat de kinderen in de ochtend naar de speeltuin konden. Gelukkig waren de Spaanse vrijwilligers er toen wel en een man die schoonmaakt en de kinderen helpt met naar de wc gaan.
In de middag hadden we dit geluk niet. Maar Josef had tekeningen en Louise zette alle kinderen 1 voor 1 aan tafel zodat ze aan de slag konden. Ik heb me op de middelbare school kids gericht. Zij wilde ook graag kleuren, want hun hebben dat niet meer op de middelbare. Hier in Afrika is de mentaliteit dat je moet leren, leren en nog eens leren wil je een goede opleiding krijgen. Kleuren mocht niet van Josef, want dat was niet zijn instructie. Toen hij weg was heb ik de kinderen pictonary geleerd. Ik tekende en zij raadde. Dit vonden ze geweldig! Ook heb ik ze geleerd om vliegtuigjes te vouwen. Als er dan toch geen leraar is kunnen zij net zo goed een dag rust nemen dacht ik.
Verder heeft Josef woensdag weer les gegeven aan de kleine kinderen. Hij dreunde met hen het alfabet op en alle andere Engelse woorden die aan de wand hingen. Dit deed hij heel goed! De kinderen vinden het ook leuk om na te zeggen. De middelbare school kinderen zijn gewend aan zelfstudie dus die hadden dat niet nodig. Ik ben ze wel gaan helpen en heel veel complimenten gaan geven. Je zag ze opfleuren!
Zo zijn de schooldagen ongeveer gegaan. In de middagen ben ik om 15.30 niet alleen bij de kleine kinderen geweest maar heb mijn tijd verdeeld met de andere kamers. Zo heb ik van de meiden de nagels gelakt en daar veel gekletst. Ook voelde ik me niet lekker waardoor ik ook lekker met ze ben gaan liggen op bed. Niet heel professioneel maar wel erg fijn! Donderdag heb ik nog een rondleiding gegeven aan de vrijwilligers van het doingoood huis. Zij kwamen kijken naar APDK en waren erg ontdaan. Hygiëne is er niet helemaal geweldig en dat roken/ zagen zij meteen. Door mijn verhalen kregen zij een beeld. Nu moet ik hierbij zeggen dat ik de organisatie niet geweldig vind, maar dat zonder APDK de kinderen helemaal geen kans hadden. Het is goed dat het er is, maar is zwaar onder de Europese maat. Zo lang wij als vrijwilligers dit blijven aangeven doet de organisatie er misschien iets mee. Gelukkig heb ik hier lang met Melissa en Kate over kunnen praten, want ik had er naast dat ik ziek was erg veel moeite mee. Vrijdag heb ik dan ook een dagje vrij genomen, maar ik geloof dat ik dat al had getypt! Vandaag ( zaterdag) heb ik lekker bij een hotel gelegen en ben naar de krokodillen farm gegaan. Hier zagen we erg veel krokodillen, maar ze deden niets dan stil liggen. Beetje jammer maar toch leuk om ze van zo dicht bij te zien! Ben zelfs met een baby krokodil op de foto geweest!
Foto's volgen nog! Mijn batterij is bijna op en wilde nog graag een verhaal posten van deze week.

liefs

Reacties

Reacties

Tonneke

geweldig vind ik je, wat een verhaal, ik vind het zo knap van je, heb het ook met liefde zitten lezen, je komt tijd tekort, het gaat heel snel, nou lieverd, ik wens je welterusten en tot horens weer, liefs van George en Tonneke...xx

margo

heb je verhaal gelezen meis je geeft deze kinderen zoveel liefde heb je zelf niet door maar je ziet het op de foto s ze stalen maar jij zelf straal ook
ook ben supper trots op je wat jij doet dikke kus

Hanny en Aad

De derde poging, kijken of het nu lukt. Knap zoals je het doet en wat beleef je veel. Wij genieten hier in Canada ook van je verhalen. Heb jeal krokodillen vlees gegeten?

Jan R.

Hoi Rian,

Ja het gaat snel, en wat maak je allemaal mee zeg. Dat is niet mis.

Ad en Bep.

Hoi Rian.
Het gaat snel .
Maar je doet het goed.
Groetjes Ad en Bep

henriette en frans

Hoi Rian,

Jammer dat je eventjes ziek bent geweest.
Maar geniet nu maar van de ervaringen die je in Afrika op doet.
En zoals ze zeggen het gaat snel, dus je bent zo weer bij ons Martijn en bij ons en alle andere familie.

Groetjes Henriette en Frans.

Martijn

Hoi Schat,

We praten uiteraard veel via Skype maar ik vind deze verhalen uiteraard ook erg leuk om te lezen alleen om ze te horen is natuurlijk nog leuker.

Je weet dat ik trots op je ben en over 13 dagen ben je weer terug maak er dus nog maar een hele leuke tijd van want voor je het weet is het weer om! XXX

Daisy

Wouw rian!
Super goed van jou hoor! Wat zullen ze jou gaan missen daar! Geniet er nog maar lekker van want dit maak je niet veel meer mee x x x

Jolanda

Hey meis,

Wat vind ik het toch altijd leuk om je verhalen te lezen! Jammer dat je even ziek bent geweest.
De foto's zijn super! Ben benieuwd naar de rest.
Je bent idd al op de helft, maar voor je het weet is het al voorbij, dus geniet ervan!!
En zo zie je maar, waar de pedagogische kwaliteiten wat lager liggen, ga je ze vanzelf meer inzetten :P

Succes nog en tot snel!
xxx

Yvonne

Hallo Rian, leuk dat je samen met Melissa op pad bent geweest. Hoop dat je weer gauw hersteld en weer volop van jullie avontuur kunnen genieten.
Geef Melissa maar een extra knuffel en verzorg haar maar een beetje extra nu ze ziek is,

Groet Yvonne ( moeder van Melissa)

Petri en Marius

Hallo Rian,
Wat een geweldige ervaring voor jou en wat knap om dit te doen!
We zijn erg onder de indruk van je indrukwekkende reisverhalen en prachtige foto's!
Hopelijk voel je je inmiddels al wat beter en geniet je deze laatste week nog van een heleboel mooie momenten en ervaringen om nooit meer te vergeten!
Veel succes met alles en heel veel plezier deze laatste week!

lieve groetjes van Petri en Marius.

Lieke

He Rian,

Onwijze ervaringen allemaal, geniet maar!

Lieke

Jeanne en Leo

Hallo Rian,

Gisteren dinsdag 24 juli kregen we je webadres van Henriette, we waren hiervan niet op de hoogte. Vandaag woensdag met een temperatuur van ong. 30 gr. hebben we mooi de gelegenheid om binnen je verhalen te lezen en foto's te bekijken. Wat een indrukken en ervaringen doe je daar op in het verre Kenia. Bij ons komen er weer veel herinneringen boven van toen wij in Zuid Afrika (2005) waren. Het is daarom fijn om je belevenissen op te schrijven en veel foto's te maken. Maar vooral: snuif de lucht goed op en laat alles goed bij je binnenkomen.
(voor degene, die niet weten wie wij zijn: een tante en oom van Martijn).
Rian, nog veel plezier en geniet ervan.

francien janssen

Hallo rian

We hebben pas je mailadres gekregen van je reis dus daarom een late reactie een geweldige ervaring met natuurlijk de ups en downs geniet ervan hopelijk gaat het met je gezondheid weer wat beter je bent wel weer een hele ervaring rijker dat is iets wat niemand van je af pakt heel veel groetjes van francien,tjeu en rob

tante joop

wat een boeiend verhaal Het is ook wel fijn dat je overal ingezet wordt.Want zonder die organisaties kunnen ze bijna niet functioneren.Je bent een kei.
Liefs tante Joop

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!