rianvandedonk.reismee.nl

Hakuna matata

Hakuna matata

Dit was mijn eerste week in Kenia en APDK. De eerste dagen was het vooral spelen en leuk met de special kids. Ik bleef in de klas ook veel bij hun en tijdens het naar de eetzaal brengen en terug, omdat zij niet voor hun zelf kunnen zorgen en de zusters hier toch minder tijd voor hebben ( of iets dergelijks). Na deze eerste twee dagen kwam mijn Nederlandse mentaliteit erg in strijd met de Afrikaanse mentaliteit. Tijdens de therapie gingen ze me leren welke oefeningen ik bij de kids kon doen om ze soepel te maken. Hun spieren zijn erg stijf en hun zitten veel in de rolstoel waardoor deze getraind moeten blijven worden.
Ook hebben ze me geleerd hoe de spalken om moeten en de braces. Hiermee begon het al een beetje dat ik dacht ‘en wat doen jullie dan?'. Wat je moet weten is dat een mobiele telefoon hier veel wordt gebruikt. Kate zegt vaak tegen mij ‘waar is je mobiele telefoon' waarop ik aangeef dat hij in mijn tas zit. Hierop geeft ze aan dat het een mobiele telefoon heet omdat hij mobiel moet zijn, dus dat ik hem bij me moet dragen. De medewerkers nemen dan ook gewoon hun mobiel op als deze gaat. Tijdens de therapie is minimaal 1 van de twee artsen bezig met zijn mobiel of uit de ruimte. Ik ben de gene die er altijd is, waar mijn eerste irritaties al begonnen. Ik ben constant in de weer met de kinderen, geef ze aandacht, moedig ze aan en corrigeer ze wanneer ze ruzie hebben wat uitmondt op vechten/ spugen. Laatst was de juf ook niet in de klas en kwam ook niet meer vertelde een andere vrijwilligster, waardoor zij met de 4 slimme kinderen aan de slag ging met rekenen en ik t de 8 special kids en 4 jonger kids maar aan het kleuren moest zetten. Zo zijn er heel veel voorbeelden die ik kan geven, waarbij ik alleen met de kinderen werd gelaten door de medewerkers en hun gewoon aan het kletsen zijn of iets dergelijks. Maar Hakuna Matata (geen zorgen), alles komt goed is de mentaliteit. Zo zou er ook een vergadering komen met de 2 belangrijke doktoren in huis om te kijken wat ik kan betekenen voor hun wanneer het over autisme gaat. Deze vergadering is er tot op heden nog niet geweest, maar hakuna matata dat komt goed. Zou zo ik met de leerkracht meegaan wanneer zij spraakles geeft aan autistische kinderen en haar ondersteunen, dit ging niet door doordat ze me door omstandigheden was vergeten. Maar hakuna matata volgende week zou ze me echt niet vergeten. Hierop heb ik al aangegeven dat ik wel naar haar toe kom.
Vrijdag was ik dan ook best klaar met de hakuna matata. De kinderen gingen naar de speeltuin op het terrein en moesten dus geholpen worden ( haha toch nog een voorbeeld dan). Naast dat ze elkaar helpen liepen ik en een zuster mee. De special kids zaten daar maar in de rolstoel terwijl de andere kinderen met loopgips en krukken vooruit konden en spelen. Ik had dit al in het logboek gelezen, dus was al voorbereidt dat de medewerkers ( in dit geval de zuster) hier uit zichzelf niet meteen iets mee zou doen. Dus ben ik ze uit de rolstoel gaan tillen en in het zand zetten, want heel de speeltuin staat in een grote zandbak. Hierbij heb ik vertelt dat de kinderen dit heel fijn vinden, waardoor de zuster me gelukkig hielp. Hierna was ze denk ik moe want ze ging een tukje doen in een van de rolstoelen. Ik ben gaan kletsen met de kinderen en toen ik terug kwam was ze aan weggelopen naar een andere medewerker om te kletsen. Dit heeft ze vervolgens de gehele anderhalf uur gedaan, waardoor de kinderen die naar de wc moesten en niet zelf konden een beroep op mij deden. Doordat ik deze week al vaker had meegemaakt dat de zusters echt zusters taken doen en de kinderen maar ‘aan hun lot over laten' had ik het vrijdag echt even zwaar. Het zit niet in mijn aard omdat ook te doen, dus werk ik kei hard elke dag zodat de kinderen geholpen worden en wat te doen hebben. Want ze vervelen zich best wel. Gelukkig stond dit weekend de safari voor de deur, waardoor ik me daar op verheugde. Ook het feit dat ik naar het dooingoood huis ging en de vrijwilligers al vertelde dat we gingen bbq-en. Het feit dat je even westers eten hebt en Nederlands kan praten was voor mij een hele fijne gedachte. Het Keniaans eten is vrij eenzijdig waardoor ik bijna elke dag als lunch chapati heb ( kruising tussen een pannekoek en wrap) met bonen. 's Avonds heb ik echt Afrikaans eten wat bestaat uit rijst of ugali ( droge maisdeeg) met slappe saus met kip.
Dit weekend was dan ook een fijne afwisseling die zorgde dat mijn breekpunt toch weer om ging. Het was heel gezellig in het huis. Er is afgesproken dat ik in de weekenden daar gewoon naar toe ga. Vanaf nu heb ik ook een nieuwe kamergenoot, waardoor ik iemand heb om tegen te klagen en Nederlands mee te praten. Ik zal binnekort mijn verhaal over de safari posten, maar de foto's hebben de andere vrijwilligers gemaakt omdat zij betere fototoestellen bij hadden. Ook heb ik veel gezien waardoor het anders een te lang verhaal wordt. Dus ik hoop hem over een paar dagen te posten met foto's en anders heb ik die laatste in het weekend pas. Het was wel echt een super gave ervaring!
Nu ga ik een nieuwe week tegemoet met frisse moed. We zijn nu met drie Nederlandse vrijwilligers, waardoor we meer activiteiten kunnen doen voor de kids. Het is voor mij nu veel bij assisteren gebleven, wat ook erg nodig was! Deze week ga ik met de mobile center mee, wat een rijdende ambulance is die de bush bush in gaat. De man van de ambulance zei al dat het een soort tweede safari werd, want je zag een hoop!

liefs

Reacties

Reacties

Leon

hey lieve schat
wat een leuk verhaal hakuna matata haha
maar goed zit ook zeker niet in je aard, en je moet maar zo denken alles wat je daar doet doe je voor de kids. Wat alleen maar dankbaar is lijkt mij (iig voor de kids en jou) fijn je net nog even gesproken te hebben. geniet van de aankomende week en je huisgenote want ja zal deze week toch anders zijn als de afgelopen week toen je alleen was daar.. ben enorm trots op je dat weet je, liefs xxx van mij

margo

heey meis ja je eerste week is om en ja de breekpunt zal je mischien wel nog een keer krijgen maar is wel fijn dat je nu met 3 nederlandse bent en dat je in de weekende na het dooing good huis gaat kun je lekker schoppen en eten hahah ben blij dat ik ugali niet heb gemaakt voor je
ik heb nu een indruk van hoe jou week was en het is wel pittige hoor maar ben blij dat je de safari supper mooi hebt gevonden is toch een kado wat je heel je leven meeneemt he maar ik denk dat ik hier in nederland ook ga zeggen hakuna matata en veel succes in de busch

Lian

Hey Rian,

Ik denk dat de kinderen je nog gaan missen als je weg bent en de zusters ook, want als ik het zo lees laten ze jou hun werk doen.
Wat zielig zeg, dat ze de kinderen in de rolstoel gewoon laten zitten terwijl ze de andere in de speeltuin zien spelen. Gelukkig was jij er zodat ze toch in de zandbak konden spelen. Hopelijk doen de zusters dit straks ook als jij er niet meer bent.
Volgens mij kunnen ze wel wat speltips voor de kinderen kunnen gebruiken, zodat deze zich niet zo hoeven te vervelen.
Een opleiding pedagogiek in Kenia zou niet overbodig zijn :). Volgens mij is daar werk genoeg voor ons.

Wel fijn dat je nu een kamergenootje hebt en in het weekend naar het dooing good huis kunt, dat geeft wat afleiding en weer energie om er volop tegenaan te gaan.

Wat super zeg dat je op safari bent geweest. Dat lijkt me echt geweldig om mee te maken. Ben benieuwd naar de foto's en welke dieren je allemaal hebt gezien.

Zet hem op meid! Jij kunt dat!! Laat ze op je werk maar goed zien wat je allemaal in huis hebt, want dat is heel veel!

Blijf genieten, want voor je het weet ben je weer terug in ons erg natte :( kikkerlandje.

Groetjes Lian

Hanny en Aad

Wat een ervaringen, maar zoals je moeder het al zei je neemt het mee in je leven. Heb je alle dieren van de big five gezien. Wat zijn die zusters lui, zoals je zegt echt de Afrikaanse mentaliteit daar kun je weinig aan veranderen, ze zullen je missen, maar er komt ook wel een andere vrijwilliger die het werk doet, dus ze hoeven ook niet.
Groetjes uit een redelijk nat en een beetje koud Canada

Jan R.

Hoi Rian,

Wat zul je straks weer genieten van het lekkere hollandse eten

Bianca Ilmer

Hey Rian,

Inderdaad wat Lian al zei, ik denk dat ze jou nog erg gaan missen daar als jij al het werk kan doen. Wat zullen die kids het fijn vinden dat jij er bent. Ik vind het echt toppie wat je doet, echt geweldig. Heel fijn dat je nu ook even in het Nederlands met je kamergenootjes je verhaal kan delen. Altijd prettig om in je moedertaal iets te uiten, dat is in een andere taal altijd moeilijker. Geniet van al je ervaringen en ik ben zeer benieuwd naar je verhaal van de safari. Hakuna matata! Groetjes uit Geldrop

Janneke

heey

wat fijn dat je nu mensen hebt om tegen aan te klagen! ik ben benieuwd naar je foto's van de safari, want volgens mij is dat echt vet! gaan de nieuwe vrijwilligers jou ook helpen met de verzorging van de kinderen? want dan hoef je het niet meer allemaal alleen te doen. maar met de ambulance de bush bush in gaan is ook super cool!

ik denk dat ik maar verkas naar kenia, want Hakuna Matata past wel bij mij, en aan mn mobiel vastgeplakt zitten ook ;)

xxx

Rian

Hopelijk heb je wat meer steun met de nieuwe vrijwilligers!! Super spannend met zo'n ambulance mee :) Ff dooorbijten met de hakuna matata en fijn dat je de weekenden leuke dingen met andere kan doen.

Heel veel plezier nog, kuss

Ad en marijke

Hoi Rian, ja het wel echt anders dan hier,en hier maar klagen over de zorg. Je doet het echt voor de kids en die genieten van jou en dat is het belangrijkste moet je maar denken. Ik ben benieuwd hoe het deze week gaat met de ambulance.succes en zet m op xx

joop rabelink

Hi Rian .ik geniet van je verhalen . Veel dingen herken ik nog van Ton.Wat een schat aan ervaringen doe je nu op,waar je later in het leven je voordeel mee kunt doen.Rian weer veel succes deze week
Veel liefs
tante Joop

martijn

Hoi schat,

Fijn om te horen dat je terug kunt vallen op de Nederlandse vrijwilligers al moest je wel de helft van jou kledingkast afgeven zoals je zei haha!

Gelukkig kun je in het weekend wat Nederlands eten en heb je wat zakken snoep mee om een beetje in het Nederlands te blijven.

Ik ben heel benieuwd naar je safari verhaal en foto's ik had al gehoord dat het super was maar dat dacht ik al! Ook leuk om te horen dat je nu de Bush Bush in gaat zal wel heel anders zijn dan wat je nu moet doen..

Spreek je snel op skype xxx

natascha

Hoi Rian,Ja dat lijkt me heel moeilijk als je een hele andere mentaliteit hebt als de andere mensen daar.
Maar goed dat het toch goed gaat verder!
Ben beniewd naar je verhalen en fotos van de safari!

Liefs

Jolanda

Hey chica!

Dat zijn n hoop hakuna matata's! Toevallig heb ik de Lion King deze week nog op de Widdonck gekeken, dus ik heb met je mee gezongen ;)

Ik vind het toch bijna onvoorstelbaar dat die zusters de kinderen gewoon laten voor wat ze zijn.. hulpeloos.. Vind ik toch moeilijk te accepteren, hoewel je er volgens mij goed mee kom kunt gaan.
Wel een grappige opvatting over die mobieltjes, dat je die bij je moet hebben (en gebruiken) omdat je anders dus niet mobiel bent...

Ik ben erg benieuwd naar de foto's!! Ben sowieso benieuwd naar hoe het er daar allemaal uitziet.
En zo'n safari zal wel fantastisch zijn!

Meidje, heel veel succes nog (en wat sterkte voor de moeilijkere momentjes). In ieder geval: Hakuna Matata en laat je niet gek maken! Je kan het! :D

Kussie

PS: ik kan naar je verjaardag komen, 's avonds (moet overdag werken).

Leon

hey lieve schat

erg vervelend voor je dat het even wat minder gaat
maar goed hoop dat het morgen weer opwaarts gaat.
Enne denk goed aan je zelf meisie, soms moet een mens nu eenmaal een stapje terug doen of je wilt of niet..
liefs dikke xxx vadersssssss

Diana Guns Vrolijke Voetjes (sluikreclame haha;-)

Lieve Rian, ben heel trots op m'n 'kleine buurmeisje' dat je dit besloten en je er aan vastgepind hebt!
Alles wat je doet is met een reden en zoals je zelf beschrijft in je leuk geschreven stukjes: "Hakuna Matata"!
Alles komt goed s-c-h-a-t-j-u-h!!
Ik wens je een leerzame, liefdevolle tijd daar!
Lieve groeten uit Maarheeze
Diana xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!